Edex

Synlighed på nettet

Det er ikke nok blot at have et flot websted - det skal også kunne findes af interesserede brugere.

Som du sikkert ved, så finder de fleste, der bruger nettet i dag, deres information via Google. Det er derfor vigtigt at komme øverst i søgeresultatet, når potentielle kunder søger på nettet efter produkter, ydelser mv. som du kan tilbyde.

Vi kan give dit websted synlighed på nettet via en struktureret og målrettet indsats på to fronter: Søgemaskineoptimering og annoncering i søgemaskiner.

Søgemaskineoptimering (SEO)

Med søgemaskineoptimering opnås synlighed i de organiske resultater. Disse afgøres af en lang række parametre i et kompliceret samspil mellem teknik, tekst og links.

Overordnet er Jeres websteds synlighed i søgemaskiner afhængige af følgende tre overordnede faktorer:

  1. Webstedets arkitektur
    Søgemaskiner ser ikke websider visuelt på samme måde som vi gør, men læser derimod den bagvedliggende kode (HTML) og vurderer, blandt andet ud fra denne, relevansen af de enkelte websider. Rent teknisk set skal webstedet altså være opbygget på en sådan måde, at hele webstedet kan læses, indekseres og fortolkes optimalt af søgemaskinernes crawlere.
  2. Tekster på webstedet
    For at vurdere hvad webstedet handler om, analyserer søgemaskinerne webstedets tekster.  Skal webstedet findes på de nøgleord, som jeres kunder typisk benytter, når de søger efter jeres ydelser, så skal disse ord også bruges på jeres websted. De ord, I ønsker at blive fundet på, skal altså placeres strategisk korrekt i webstedets titler, overskrifter, brødtekster, links mv.
  3. Eksterne links
    Links fra andre websteder, har en afgørende betydning for jeres websteds synlighed i søgemaskinerne. Et link fra et andet websted giver en øget linkpopularitet (kendt som PageRank i Google) og jo højere linkpopulariteten er, jo højere placering vil webstedet opnå i søgeresultatet. Linkpopulariteten vurderes ud fra mængden og kvaliteten af links til den pågældende webside.

Skal synligheden af et websted øges, skal der være fokus på alle tre områder. Bliver ét område forsømt, vil arbejdet med de andre have lille effekt. Er webstedets arkitektur fx af en sådan art, at søgemaskinerne ikke kan læse websiderne, så vil de aldrig blive fundet, uanset hvor meget der bliver arbejdet med optimering af tekst og links.

Hvor webstedets arkitektur og tekster er basis i en søgemaskineoptimering, så er opbygningen af links til dit websted, der hvor slaget bliver slået, når der er konkurrence om placeringerne i søgemaskinerne. 

Annoncering i søgemaskiner

Du kan betale søgemaskinerne for at henvise til dit websted ved relevante søgninger. Til forskel fra en søgemaskineoptimering, som kan tage flere måneder, så kan du fra dag ét blive synlig ved at tilmelde dig fx Google AdWords eller Yahoo Sponsored Search.

Vi har en struktureret og analytisk tilgang til vores arbejde med annoncerne i søgemaskiner med det fokus at optimere antallet af relevante brugere samt minimere omkostningerne.

Ved annoncering i søgemaskiner betaler man typisk pr. klik (Pay Per Click). Du betaler altså ingen faste gebyrer eller for irrelevante visninger, men kun for reelle brugere, som netop har søgt på et nøgleord, der er relevant for dig.

Den mest benyttede løsning er Google AdWords. Når Google AdWords skal vurdere hvilket websted, der skal komme øverst i de sponsorerede søgeresultater, så kigger de på to parametre:

  1. Budpris pr. klik
    Det I er villige til at betale i kroner og øre pr. klik.
  2. Quality Score
    En værdi som beskriver kvaliteten af kampagnen, fx mht. udformningen af annoncetekster og valg af nøgleord.

Når placeringen skal bestemmes, så ser regnestykket således ud:
Annonceplacering = Budpris pr. klik * Quality Score (læs mere)

En optimeret Quality Score kan derfor give bedre placeringer, lavere pris pr. klik eller begge dele. Optimeres en dårligt opsat AdWords kampagne, vil det fx i mange tilfælde kunne give dig dobbelt så mange kunder til den halve pris.

Læs mere

Læs mere på edex.dk omkring:

Eller læs om hvad andre har skrevet om markedsføring i søgemaskiner: